Wednesday, 16 January 2013

Aku & Niqab part 1

Bismillahhirahmanirrahim......
Assalamualaikum wbt....Allah.berdebar-debar sebenarnye nie nak tulis pasal "Niqab"...
Al maklum la diri nie kurang ilmunya...cuma InsyaAllah..sekadar ingin berkOngsi pengalaman diri yang baru setahun jagung mengenakan sehelai kain kecil ini.. semOga dipermudahkan...

jOm Aamiinkan ramai...Aamiin..(u_u)



Ok..santai je yea..hehe....

Nur niat nak berniqab sejak Nur mula pakai tudung labuh lagi...
sebab mase Nur beli tudung labuh tue Nur beli sekali ngan niqab....

nape xpakai mase tue terus??
Rilex larhh...slOw2 la bOh....istiqamahkan tudung labuh dulu..
Taapi..er..sebenarnye xsampai sebulan pOn lepas Nur pakai tudung labuh terus Nur pakai Niqab...huhu...

cepatnye??
Biaq la...benda baik awat nak tangguh2..

sebelum Nur pakai niqab nie Nur ade jugak cari2 dalil pasal pemakain niqab..tp cket je la...
Nur beli buku pasal niqab...Nur ade tanye2 akak kat Fb yang da berpengalaman dalam berniqab nie...
salah sorangnye kak zubaidahaziz..n beberapa orang lagi...memang kaw2 Nur kena basuh..hihihi..

yela..nak pakai niqab nie mane boleh main suka2 pakai je kan...orang pakai kau pakai..trend??watta~....

Sejujurnya Nur pakai Niqab bukan kerana Nur nak jaga diri..nak elak fitnah n bla..bla..bla..
Hahh..teruknya???
Iya..memang pOn..Nur pakai kerana NUR NAK PAKAI...

citenye same macam kes Nur bertudung labuh..Nur pakai sebab NUR NAK PAKAI...
kenapa Nur nak pakai??
Haa..tue la mulanya cerita si gadis cOmel nie..(eh perasan plak)hehehe...

kenapa..kenape n ngape Nur nak pakai tudung labuh..jubah n niqab...
JAWAPANnye....sebab Nur dah tertarik dengan Islam..Nur tertarik dengan pakaian orang2 Islam..

Means?
Yurp..Nur jatuh cinta...I'm  fall in lOve with Islam...(walaupun mase tue Nur da 20tahun Islam)

Orang kata...no..KATANYA...
Nak berubah bia la dari "dalam" dulu..Hati tue bia bersih lagi suci maa..Baru la ubah yang luaran..jangan jadi hipOkrit bOleh?..

*Kesah pulak aku kau nak kata ape2 pOn..?
ape maksud kau kami hipokrit?n sape kau nak nilai mereka2 yang berniqab nie hipOkrit?

No..no...Nur tak setuju...
becOz kerana pakaian la Nur jadi Nur hari nie...
why??
sebab Nur xsekOlah agama..Nur tak tahu semua nie kOrang...
Nur diajar bertudung tapi Nur tak disuruh melabuhkan tudung!!..(er..teremOsi pulak =_=')

Nur tak salahkan Orang sekeliling Nur..
ini jalan yang Allah aturkan buat Nur untuk pulang pada jalan yang sebenar-benarnya BENAR...
n bila ade yang tanya...Nape kau pakai niqab??
jawapan yang sama Nur beri...SEBAB NUR NAK PAKAI...

but why..why...why??....
Nur nak pakai niqab bukan kerana nak elak fitnah..
Tapi.. bile Nur firstime pakai..SubhanAllah..Nur rase sesuatu yang sukar untuk Nur gambarkan..
Nur rase seOlah-olah mata-mata si lelaki itu malu untuk memandang Nur..
Ya Allah!! Mereka sedang menundukkan pandangan!!..

dan andai ada juga mereka yang memandang..pandangan mereka penuh hOrmat...
Jaaaaauh sekali jika dibandingkan pandangan mereka 2 3 tahun yang lalu pada Nur...
waktu Nur masih dizaman silam yang kelam..Astaghfirullah.. -_-'

Nur pakai Niqab bukan kerana nak ikut sunnah isteri2 Nabi...
Tapi bila Nur da pakai..Hati ini melonjak-lonjak menari keriangan...
Ya Allah..begini bahagiakah ister-isteri Nabi apabila mereka menutup aurat dan menjaga dirinya dengan sempurna??...Aku ingin jadi seperti Aisyah Ya Allah...Aku ingin jadi seperti khadijah!!

Nur pakai niqab bukan kerana nak cari suami sOleh...tapi..bila Nur berniqab...
Allah hadirkan Adam dalam hidup Nur..walaupun di awal perkenalan kami..
Adam sendiri tak tahu Nur seOrang niqabi..

Nur pakai niqab kerana Allah???
sejujurnya..awal Nur pakai bukanlah kerana Allah...Nauzubillah... :'(

tapi Nur teringat usrah Nur di surau petang semalam...tentang "mengeluh"..
ade seorang adik nie mengajukan sOalan..

"kalau kita terima sesuatu musibah then kite mengeluh..lepas tue baru kite sedar yang kita tak sepatutnya mengeluh n mase tue baru kita muhasabah diri n redha dengan ketentuanNya..bOleh tak camtue?"

dan ade sOrang kakak menjawab..

"InsyaAllah bOleh..kerana kita manusia biasa yang fitrahnya ade kelemahan dalam diri setiap insan..Mungkin pada awalnya kita lupa Allah..Namun apabila hati telah sedar akan kesilapan diri..cepat2lah istighfar dan perbetulkan hati kita..sesungguhnya keampunan Allah itu melebihi kemurkaanNya"

Yaa..itu la yang Nur lakukan..
memang pada awalnya Nur berniqab bukanlah kerana Allah..
Namun apabila Nur sedarkan akan kesalahan dan kesengalan diri ini..=_='

cepat2 Nur istighfar dan perbetulkan niat kerana apa Nur berniqab...
KeranaMu Ya Allah...yea...HANYA KERANAMU...

Jadi sahabat-sahabat Nur kat luar sana yang cOmel macam Nur(perasan lagi :p)
Nampak tak kat ctue..dari pakaian Nur baru dengan sendirinya perbetulkan hati yang senget benget nie??

SETELAH berniqab baru la Nur mula nak jaga akhlak Nur...
Kalau dulu bertudung labuh pOn da kena jaga akhlak..berniqab ape lagi kan??...

yela..
Kau niqabi kOt??takkan nak bersikap macam orang -orang yang tettt ??..
Kau niqabi kott??takkan nak gelak macam Orang yang tahu hanya gelak je dalam hidup dia =_='
nak wat ape2 jela yang xcantik akhlaknye...akan hadir satu persOalan..

"Kau Niqabi kOt??xkan kau nak buat semua tue??"

DAN...nak Nur tekankan disini..
kita manusia biasa yang tak lari dari melakukan kesilapan..pastinya kita bukan malaikat...
Jadi  sepanjang Nur berniqab nie..macam2 la kesilapan yang telah Nur lakukan..

Nur berperangai tak seperti seOrang niqabi diluar..
Nur rapat dengan lelaki kat Fb..Nur pOst gambar sweet kat Fb...Nur tunjuk gambar pakai niqab yang jelas matanya kat Fb..

yea...memang salah n Nur mengaku akan segala kekhilafan Nur ini...

Namun,apabila Allah dan sahabat2 tegur Nur..InsyaAllah..
Nur akan perbetulkan semuanya..

tapi sesetengah nasihat sahaja yang Nur akan terima..kerana..
Orang yang menegur kamu sewaktu hanya ada kamu dan dia..ketahuilah..
dia benar2 ingin memperbetulkan kesalahan kamu..

TAPI, dia yang menegur kamu dihadapan semua orang..sebenarnya dia bukanlah ingin memperbaiki kamu bahkan ingin memalukan kamu dihadapan semua Orang....

so orang camtue Nur abaikan saje..malas nak layan~
"Kesah pulak aku??" :p

ok..sampai sini dulu kot...nanti di part 2 3 go!!..hehe...
InsyaAllah kalau panjang umur Nur akan kongsikan tentang halangan bila bergelar seOrang niqabi...keindahannya..n macam2 la..

Opss..sebelum tue..nak bagitahu semua..Nur belum betul2 istiqamah lagi dalam berniqab kerana di Kampus..UITM DIHATIKU tak dibenarkan berniqab..InsyaAllah Nur sedang mempersiapkan diri ini memakai niqab disini atas alasan2 yang tertentu..

Alhamdulillah..luar dari kampus..saya seOrang isteri yang diwajibkan oleh encik Suami untuk berniqab... =)

mOhon dOakan yea...

18 comments:

  1. comel je gambar kak nur berniqab :) insyaallah satu hari nnt sy pon nak berniqab jugak. kak nur tolong doakan ye.. sejuk je mata tgk org pkai niqab, tudung labuh semua ni. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin...insyaAllah..dOakan kak Nur juga dik =)

      Delete
  2. saya sgt suka baca cerita nur..dri fb hingga kr blog penuh kata-kata hikmah wlpn sempoii..teringin nk ikot mcm Nur.insyallah..

    ReplyDelete
  3. saya suka bca celoteh Nur..penuh kata-kata hikmah wlpn sempoi..dr FB hingga ke blok sy ikut Nur..teringin nk ikot Nur berniqah..Insyallah..utk permulaan pn sang suami suruh berjinak2 pki jubah cma blom istiqamah btol2 sbb mudah down bla ditegur org..tlg bg tips utk istiqamah dlm mmbuat suatu pkara..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah..mudah2an..semua orang berhak untuk berubah jadi insan yang lebih baik =)

      Delete
  4. Alhamdulillah akk. erm akk beruntung sgt2 sbb kuat utk pakai tudung labuh dan brniqab walaupun xde siapa2 yg suruh. tp saya, sedihnya ayh slalu suruh saya pakai tudung labuh n pakai pakaian yg menutup aurat seperti yg di suruh di dlm agama. tp saya xpernah nk ikut perintah ayh. tp yg peliknya bila saya pakai pakaian yg agk ketat saya rasa malu sgt dan bila nk pergi kerja saya slalu pakai bju kurung je.. tp bila tgk kwn ofis lain yg brgaya rasa jeles je.. astaghfirullah.. smoga saya mnjadi istiqomah mcm kak nur. doakn saya ye kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin..insyaAllah...umat Islam pasti bOleh! ^_^

      Delete
  5. Sekiranya tidak membebankan, Nur boleh kongsi tak tentang hidup Nur yang dulu? sehingga boleh membawa kepada perubahan ni..Mugkin boleh repost balik sebab saya baru baca blog Nur ni.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur dah ade tulis di blOg nie...amylia bOleh tengOk entry2 kat bloG nie yea..tajukknya aku & tudung labuh....n tempat jatuh lagi dikenang..

      Delete
  6. ejah..aku gembira dgn perubahan kau..doakan untuk aku juga ye sahabat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..dOa aku sentiasa bersama kawan2... jOm same2 brubah =)

      Delete
  7. ala ini isteri ambe ^_^

    salam jauh dari perantauan wahai dinda :)

    ReplyDelete
  8. Redha akan Nur wahai suamiku <3

    ReplyDelete
  9. MasyaALLAH. Akak.. meremang bce apa yg akak tulis. Bila pakai niqab, pndgn ajnabi tertunduk. ALLAHu.. ika pnh skali pkai niqab, sekadar untuk mencuba, mmg rse selamat bila nak kmana2. Tp, parents x ksi ika pkai purdah :'( . Parents ckp nnti sush nk jln2 ngn ika. Hurm.. :(

    ReplyDelete
  10. di uitm xdibenarkan berniqab ke?

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum, adik, akak terbaca ni dlm mencari hikmah berniqab, semoga impian akak nak berniqab sepenuhnya di permudahkan...

    semalam akak beli niqab, dan terus pakai.. masa melalui di hadapan lelaki akak sgt perasan yg lelaki malu @ tundukkan pandangan dgn wanita berniqab.. terasa sesuatu dlm diri. inilah yg di cari2..

    semoga allah s.w.t memudahkan segalanya .diri ini amat kerdil dan akak sentiasa memohon petunjuk drp Allah s.w.t.

    semoga sentiasa memberikan inspirasi kepada diri orang lain.

    salam ukhwah.

    kak nani 012 4430338

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum w.b.t,,,,nur akak nk tya,,,akak seorg yg guna tdung labuh n cuba ikhlaskan diri untk berniqab,,,tp akak msh lemah,,,mhon adik berikan motivasi kat akak nie,,,

    ReplyDelete

"Mudah²an engkau sedar bahawa engkau sekadar menghitung hari..
Setiap kali matahari terbenam bermakna satu hari
telah hilang daripada kiraanmu..
Itu juga bermakna sebahagian hidupmu juga telah hilang."

~Al-Imam Hasan Al-Basri~